• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 ERSDH ESR-1144x350

Fastfood, AI en een vleugje Edge met IoT

13-08-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In de toelichting van fastfoodketen MacDonald’s op de kwartaalcijfers wordt gesproken over AI en Edge. Dat laatste valt nog meer op dan het eerste, er is enige verwarring over het gebruik van de term IoT. De combinatie moet bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat, dat is wel duidelijk.

De publicatie van kwartaalcijfers bestaat uit het online beschikbaar stellen van een aantal documenten en het houden van een persconferentie. Daarna is er nog een bijeenkomst voor analisten. Die zijn soms interessanter dan de rest, helemaal als de analisten durven door te vragen.

In het geval van de McDonald’s Q2-2025 cijfers was dat doorvragen afwezig en misschien was dat maar goed ook. Het leidde er namelijk toe dat de CEO veel vertelde over de AI plannen. Om AI in elk filiaal werkend te krijgen is volgens hem de edge onmisbaar. Overal moet een edge systeem komen, IoT worden aangezet en dan zal AI zorgen voor alleen maar voordelen. Letterlijk zegt hij “Edge is the digital foundation for the next generation of restaurant innovation that powers AI and internet of things-enabled restaurants.”

AI keihard nodig

Is dit een variant op smart-living, is er een verkeerd fragment in de opname beland of steekt hier iemand de draak met jargon?

Niets van dat, de hamburgerketen denkt echt dat AI keihard nodig is. Zonder kunnen de filiaalhouders de vraag van klanten niet goed genoeg inschatten met langere wachttijden als gevolg. Voor dat inschatten is AI nodig en die zal dus op enige wijze lokaal gaan draaien, want dat impliceert de term Edge. Wat de rol van IoT moet zijn is niet helemaal duidelijk geworden. Ergens valt de term uptime in relatie tot de filialen. IoT voor de verlichting en het voorverwarmen van de frituurolie?

Het AI verhaal van de hamburgerketen heeft weinig aandacht gekregen van de analisten. De meeste hebben het niet eens benoemd, ze noteerden de omzet plus die buiten Amerika tot twee keer hoger was dan op de thuismarkt.

Op die thuismarkt wordt al het meest geëxperimenteerd met nieuwe technieken, waaronder AI. Het heeft er veel van weg dat niet alles wat daar gebeurd in de EU zal komen, al was het maar vanwege de AVG.

AI geen garantie op meer winst

Waarom er zo zwaar op IT wordt geleund heeft alles te maken het met verlagen van de kosten en het verhogen van de omzet. De grote verwachting van AI is, zoals wellicht bekend, dat het gaat bijdragen aan lagere kosten, hogere productiviteit en betere winstmarges. MacDonald’s wil dat net als de fastfood concurrenten.

Volgens deze publicatie is het zeker niet zo dat AI in de fastfood betere cijfers garandeert. Van vier concurrenten met een beursnotering is er een die een omzetgroei noteerde, de andere drie zagen een omzet dip van 4 tot 5 procent. Wat het verhaal niet verteld is of die dip zonder AI nog groter zou zijn geweest. Er is wel genoteerd dat AI tot meer interactie met de klant leidt.

Meer interactie hoeft helemaal niet te beteken dat een klant meer tevreden is of meer gaat bestellen. De interactie is namelijk in tijd uitgedrukt. Hoe groot is de kans dat de klanten verdwalen in de AI gestuurde menu’s die vanaf een Edge systeem worden gepresenteerd. En heel praktisch, hoe groot is de kans dat de klant maar wat uitprobeert tijdens het wachten. Is AI, Edge en IoT op deze fastfoor locaties onbedoeld ook een vorm van entertainment?

Tags: AIbusinesscase

GerelateerdeBerichten

Wat hebben een student, AI en persberichten met elkaar te maken?

2025/08/07

Waarom je AI niet nodig hebt als je je klantreis snapt

2025/08/04
Volgend bericht
Ernst-YD-399x400

Wachtwoorden, wifi en wijn

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon